Keluarga Harapan MRE

Blog Family MRE

Teguran

Kengkadang...bukan kengkadang....tapi selalunya...perempuan ni susah nak ditegur alu egonya lebih dari lelaki...

Teguran demi menegakkan dan memperbetol dalam agama Islam..pon susah nak terima...dia buat bodoh aja..tu ego dan sombong namanya...akan tetapi lelaki juga dikatakan ego...sebab apa? Sebab itu hanya adat percaturan dulu kala...
Pakai minyak wangi pada perempuan...itukan berdosa...suaminya tegur...wangi ekk arini...banyak pakai minyak wangi ekk...kata² itu demi menjaga hati...ayat cover...xkan nk cakap dosa pakai minyak wangi macam ni...takkan itu nak bgtau...benda lain bukan main terer lg tuduh org...tp pasal bend ni tk tau ke...hehhee...tu kan cara nk gaduh...kekeke..
Tulah kalu egio..cakap baik pon marah x cakap makin menjadi...mcmana...keneraka kah aku?

Ayah tak kisah


Siapa Ayah..??
Ayah tak kisah pun. 

Bila perasaan Mak tak tenteram ketika menghamilkan anaknya..Ayah sering mendampingi Mak walaupon maknya tak perasaan akan perkara itu.
Ayah tak kisah pun.

Bila Mak menuduh Ayah melakukan perkara sundal, Ayah mengaku sajalah kerana menyayangi Mak.
Ayah tak kisah pun

Bila Mak melahirkan..Ayah ngurusin Mak sambil menjaga anak2nya yg lain,walaupon maknya tidak perasaan akan perkara itu 
Ayah tak kisah pun. 

Bila Ayah dapat uang gaji..Ayah beri uang pada Mak utk cukupkan perbelanjaan rumah & keluarganya. 
Ayah tak kisah pun. 

Bila ada pakaian sekolah & pakaian rumah anak2nya sudah lusuh..Ayah suruh Mak belikan pakaian yg baru. 
Sedangkan pakaian Ayah sendiri sudah lusuh..celana dalamnya sudah tetas. 
Ayah tak kisah pun. 

Bila anak2 peluk & cium Mak..tunjukkan kasih sayang pada Mak..Ayah memendam rasanya. 
Ayah tak kisah pun. 

Bila anak2nya tak datang menjenguk..Ayah menghitung hari. 
Disuruh Mak menelpon anak2nya..bertanyakan khabar. 
Ayah tak kisah pun. 

Bila anak2nya mahu pulang kerumah..Ayah ingatkan Mak memasak makanan2 kegemaran anak2nya. 
Mak masak dapat pujian. 
Ayah tak kisah pun. 

Bila anak2nya berjaya dlm pelajaran..Ayah menangis kegembiraan sendirian..tiada siapa2 yg tahu. 
Ayah tak kisah pun. 

Bila anak2nya telpon..utk cakap rindu pada Mak..tapi langsung tak mahu cakap dgn Ayah..Ayah merasa sedih..tapi janji Mak gembira. 
Ayah tak kisah pun. 

Begitulah pengorbanan seseorang yg bernamakan Ayah. 

Ayah tak kisah pun pakaiannya carik. 
Ayah tak ksah pun badannya letih. 
Ayah tak kisah pun jika tiada yg merinduinya. 
Ayah tak kisah pun jika semua puji2an diberikan pada Mak. 

Karena yg Ayah kisahkan..agar anak2nya membesar dgn baik..cantik perangai laku & akhlak yg membanggakan. 
Agar istrinya bahagia akan dengan cara sendiri.
Agar keluarganya hidup sempurna. 

Makanya..kasihilah juga Ayah..sayangilah juga Ayah kita sebagaimana kita mengasihi & menyayangi Mak kita..Ayuhhh..!! 

Kasih Ibu membawa keSyurga..tapi kasih Ayah pula sepanjang masa. 

Hargailah setiap pengorbanan seorang Ayah. Berbahagilah dan bergembiralah menjadi seorang Ayah..

Kawan Berkawan

Dalam hal berkawan ni...banyak betul hal dia...ada yang suka berkawan kerana duit...ada orang suka berkawan kerana kedudukan...ada juga berkawan dgn seseorang tu...ramai kawan...aman nk berkawan dgn amin..sebab amin ramai kawan...lepas tu aman sekat amin utk berkawan dgn org lain...ertikata hanya aman saja kawan amin.
Atau pon berkawan dgn seseorang itu utk dijadikan pengikut dia...yang ni bahaya sikit...boleh memecah belahkan sesebuah kumpulan...
Orang mcm.ni...sanggup datang jauh dengan penuh muslihat....lagi² kalau orang yg mcm ini punyai pangkat...lg cepat orang terpedaya.Biasanya orang mcm ni...dia akan berpindah mencari kawan dr 1 tempat..ke suatu tempat...sentiasa hala tu kompasnya berubah bila.mangsanya tersedar

Tak Pandai Bersyukur


Susah la....
Org kat bwh... Dia kat ats.... Org jaga dia tido... Org tido dia berjaga.... Dpt tido skali bila...bla..bla..bla.. jer.... Bosan!!
Dah la 7 jam org keje ari²..... Konpom ngadap tepon.... Org blik keje, ada kat umah pon sama.....
Dah x tahan.....kena cakap jugak....
Arini ct igt nk share la nk buat apa...... Tp..... Nk bercakap pon susah.... Tido laa... Kang bgn sibok ngan telpon plak.... Pastu kang nk jumpa org ni laa... Org tu laaa..... Badminton laa...... Org ni nk kuar ngan kwn² mmg x der laa...... Tu la harap laki jer yg melayan..... Tapi.... Hampa....
- Begitulah serba sikit ungkapan atau keluhan yang selalu dilemparkan oleh sang isteri kepada suaminya....Bendanya simple tapi jd susah bila ada usaha untuk perbesarkan...pada aku jalan penyelesaian yang mudah dan tak menyacatkan perhubungan bgtau dengan lembut..cakap bebaik...buatlah ckp mcm perwatakan mcm budak
- budak sikit ke...mcm bergurau ke...kan nampak elok dari ngeluh...menengking sana sini...asik kejanya bila komplen nak menang...bila suaminya bg menang...tak puas hati pulak.. hidupnya seolah tiada nur kebaikan apa yang suami buat...
Suami Pegang telipon...ngadap telipon sentiasa menjadi masalah seolah² takda pemintaan...pertolongan yang dpt suaminya buat..sedangkan perkara paling senang tanpa mewujudkan masalah perhubungan...bgtau aja apa yg perlu...nyatakan permasalahan...pasti dpt ditunaikan...tp kalau wujudnya masalah seperti ini.. suami malas nak layan...ia kelihatan seperti biadap...
Kalau sang isteri itu tiada wassap...tiada facebook...tiada ig...tiada entah apa lg... Tu tak mengapa kalau komplen pada suaminya demikian rupa...tapi malangnya sang isteri pon ada sama...

Yang penting pada aku....Cara tu kena betul...Respect...bila hilang atau memang takda rasa nak hormat ni la jadinya...Sedih bila kena macam ni...apalah nasib suaminya itu...
'bang ni..asek ngn tepon je..saya nk cakap ni'
'bang...nanti tolong saya masak sayur ekk..teringin nk abang masak'
'bang...tolong saya masakkan nasi..lepas tu buangkan sampah...dah berair dah ni '
'bang...nanti angkatkan kain dkt luar...'
Mudah tak..? Tak kira apa..dimana..diatas ke..dibawah ke suaminya tu...kalau bgtau atau cakap mcm cth diatas tu...masalah nk tinggikan suara..masalah nk sakitkan hati sendiri ngn org lain pon x ada...buat apa pilih cara bodoh kalau cara pandai ada...hormat tu paling penting.
Biasa bila Sang isteri balik kerja..perkataan pertama biasanya kluar dr mulut..penat...kerja banyak...suamikan boleh paham..xkan suaminya tu tolol...nak suruh sang isteri tu masak time tu jugak..suruh urut badan suaminya tu yang tolol...suruh itu ini...
Kalau balik keja da penat...bg Sang Isteri rehat...xkan nak ajak Sang Isteri tu berbual..bg la dia baring...rehat....tido...suami layan tepon la..apa lagi..hehehe...tp ada dlm rumah...kalu nk apa² boleh sang isteri minta tolong...
Akan tetapi pada Sang Isteri x pandai agaknya bersyukur...suaminya x suka keluar rumah tanpa sebab...suaminya yng x banyak cakap dan kerenah...terus di komplen mcm kenyataan diatas sana tu...suatu hari agaknya kalau panjang umur suaminya tu...jadi nyanyok kronik sambil cakap jawa terus gaknya....
#takretibersyukur

Detik Bersama

Memang tak lain dan tak bukan...kita harungi bersama walau apa jua keadaan...sama ada baik atau buruk ....adakalanya yg buruk diadakan utk nk sakitkan hati sendiri...tp ada kalanya buruk itu datang itu dari yang disangaka...iye lah..sapa nk yg buruk....yg bongok aja suka yang buruk...org tak berakal pon suka yang baik² aja...iyea tak...so...kita guna akal fikiran yg diAnugerahkan oleh Allah...

Berbanyakkan solat...jgn lah nk kena tunggu suruh...nnti bila disuruh..tarik muka...da peèl sedia maklom tak suka di tegur...kita ni buat demi kebaikan....tapi nk buat cmner...nasib badan... Tegur solat je pon...belom nk cek bacaan...rasanya kena maki...heheheh...padahal tanggungjawab aku tu...entahlah...walauapa pon...aku lakukan benda yg baik dlm keluarga bersama² biar harmoni...happy....ok?




Hidup kita Yang Singkat

Assalamualaikum....

Hidup kita sebenarnya diberikan begitu singkat.
Tidak semua orang boleh hidup umurnya sampai 25tahun...35tahun...40tahun....50tahun...ada yg umurnya 10bulan pun dah mati...nyawanya diambil Allah.  
Jadi...kita ni kenalah manfaatkan umur yang telah Allah bagi...supaya mengenal diri sendiri dgn segala kelemahan.Bila diri ditegur...mungkin kita lalai...mungkin juga kita alpa dengan apa yg kita ada...sepatutnya kita perlu terima teguran...
Allah menegur kita dengan pelbagai cara...melalui penderitaan...kesakitan...melalui org lain tidak kira siapa. .supaya kita beringat atau tersedar dr Kealpaan..keangkuhan kita...
Aku belajar terima teguran supaya aku jadi lebih baik tanpa mempersoalkan siapa.Aku belajar terima segala teguran melalui wassap...email...mesengger..atau segala apa bentuk yg boleh menjadikkan aku seorang terbaik dimata mereka yang inginkan perubahan terhadap diri aku...supaya tidak aku menyesal setelah aku pergi utk selamanya...
Yang penting disini adalah teguran..bukan rungutan atau bentakan melalui emosi syaitan...jika kita tidak puashati pada seseorang...mungkin banyak lg org tidak puashati juga pada kita...
Hidup hanya sementara....
Aku biasa dengan kerja rumah...tapi bukan seorang yg rajin...bukan bermakna aku x tidak akan buat kerja apa yg seorang isteri buat.Cuma memalui pengalaman..apa yg aku buat semua tidak betul dimata isteri...(biasalah..bila kerja lelaki buat) Bagi untuk memberi kepuasan...aku hanya menurut apa yg diperlukan...
Jangan kata...aku tidak pernah lakukan kerja rumah...hahaha...mop rumah...menyapu..memasak..sidai kain..angkat kain...buat susu anak..mandikan anak...suap anak makan...cebuk anak buang air...jaga anak waktu malam...
Walaupon x seberapa mana...hargai itu penting..itu penting bagi aku...