Keluarga Harapan MRE

Blog Family MRE

Bila Tiba Hari Raya

Bila nak tiba raya...tahun ni cuti sekolah bermula awal...cuti sekolah penggal di gabungkan dengan cuti raya sekali...
Lepas raya periksa besar pulak...


Dalam ia ada dia.....

Tiada apa yang Gembira

Memang dalam usia mcmni takda apa yang gembira melainkan kita dapat menggembirakan orang lain....

Semalam berbelanja sempena menyambut HARI RAYA yang x lama lagi...Shopping la diorang..bila memasing senyum..ketawa..suka dengan pilihan sendiri...aku pon rasa senang hati...yea lah...bukan senang kita nak buat org suka...kalu nk buat org benci sampai bila² senang...nak buat org tuduh kita selamanya pon senang...dgn dengar cakap org..tengok gambar..itu pon dah boleh org anggap kita memacam...
Tapi bila kita tengok org gembira kerana apa yg kita buat...hati kita puas..hati kita senang....ketawa sayu dlm.hati..upernya ada lg org rasa seronok..gembira dgn apa yg aku buat ni....
Itu Namanya POWER OF MONEY...dgn benda ni semua org lupa....Solat pon boleh lupa...
Dengan duit...perasaan boleh berubah...
Dengan duit...suasana boleh bertukar....

Terkasima..(JIRANKU)

Huh...dasyat aku tengok orang sebelah rumah aku...hehhee jiran aku la tu,tukar kereta lagi...
Apa lah ekk amalannya bleh tukar kereta tiap² tahun...rezekinya meruah,ada orang sibuk pikir mcmana nk bentuk nak betulkan perangai dlm family  yg kian berusia...yg kene tuduhnya lg(mcm DSN)..dia dgn umur lebih tua sikit dr aku...anak² kecik 3 org.. sibuk tukar kereta..dasyat...
Walaucamner pon aku syukur..kereta aku x der utang...walaupon buruk...tp masih mampu bawak family sana sini...Alhamdulilah..
Bukan apa...cuma dlm ati ni ada sikit iri hatilah..tp bukan sakit hati...
Paham dia keje 6hari seminggu...aku keje 4hari aja seminggu..masa aku lebih pada family....
Ada orang kerjanya kuat...
Ada orang kerjanya smart....

Impian aku skarang ni nak selesa aja...utang x der..free..boleh kemana...boleh miliki apa²... Dan paling penting aku boleh buat org sekeliling happy!

Dalam.dunia ni Duit dan kemewahan aja org dekat pada kita....
Org takut...ikut kata kita...hormat...
Tp bila kita biasa² je.. BINI PON 'pui' dekat kita.

Makin Terancam

Hidup dekat dunia ini hampir tiba dipenghujungnya.... Bila diperhatikan ramai orang Salah..dianggap tak betul di naikkan martabatnya..diangkat jawatannya...disanjung tinggi..juga dipercayai...golongan yang baik² duduk di takuk lama..tak diangkat martabatnya malahan sampai mati org macam tu baru nak ingat kebaikannya....

Kalu dekat tempat kerja...orang selalu buat salah,orang itulah yang bakal di sanjung kemudian hari...
Kalu di luar sana...pencuri akan dibela jika ditetak..sedangkan pencuri itu menceroboh rumah tersebut...
Kalu di rumahtangga... Anak yang disebat..dipukul oleh bapa utk mengajar seperti mengaji disalahkan...sampai isterinya naik kes ke mahkamah...isteri disokong dan disanjung..mungkin suaminya itu bukan org yg berduit..berpangkat..
Mungkin ini contoh 'Manusia yang sentiasa mencari KEBAIKAN Dalam SALAH'

Kalau manusia sentiasa mencari Kesalahan pon susah juga....ini dulu banyak...sekarang peèl.mcm ni dianggap org gila politik...kekekke..
Banyak muslihat..dia terer segala hal...provok....
Lepas org tak ngaku, x buat, dituduh hipokrit pulak...MasyaAllah..
Senang citer..spesis org mcm ni Hidup Dia akan Senang..dan dipuja..tiada masalah menimpanya!

Ya Allah..matikan aku dalam Iman..Matikan aku Dalam Islam... Matikan aku dalam tenang..

Konvoi kali ni bersama Rakan RCK SELATAN..boleh kata Hardcore...dengan x cukup tidonya..perjalanan pulak jauh..hui..

Alhamdulilah...perjalanan selamat pergi dan balik...AG pon ok.. memberi khidmat yg cemerlang...Syukur...
Rintangan kali ni cuma 2 buah AG aja yg alami masalah sikit... WanCt..(ni lelaki tau) cable.minya terlepas dari stoppernya..pastu air pulak ada sikit AirLOCK dan Sahar pulak bearing  dekat timing belt pecah..masa nk balik tu..kalut gak masa tu..nk repair..nak toing..memacam hal...hehehe..
Semangat kawan² masalah dpt selesai dgn mudah walaupon perit...






 

Pertama Kali....

1st time Muhammad Thaqif Danial dapt repot kad...Sekolah Agama..hehehe..boleh tahan keputusannya..
Ni anak bongsu aku...perangainya pon boleh tahan..suka bergurau..harap² gurauan ko nanti tak disalah ertikan yea.... Keep go n ceria selalu...Doa aku untuk anak aku yang lincah ni..
Kadang² niat kita nk ceriakan org lain...tp malangnya tafsiran buruk org terhadap kita tu, tak terpadam...jadinya memang malang lah...hehehe..Tak apa lah yea...

TAHNIAH!